Ikke-kirurgiske alternativer ved kneartrose

Hvor effektiv en type behandling er for kneartrose vil variere fra person til person. En individuell behandlingsplan for kneartrose omfatter derfor vanligvis en kombinasjon av ulike tilnærmingsmåter ut fra hva hver enkelt pasient har behov for.

Støttende beskyttelse

Utviklingen går raskt, og i dag finnes det beskyttelse som korrigerer benet for å redusere trykket på området der artrosen er som verst. I begynnelsen var beskyttelsen for stor til at man kunne leve et vanlig liv, men i dag er beskyttelsene lette, enkle å bruke og får plass under klærne. I tillegg er de spesielt godt egnet til å redusere smerte ved kneartrose.

Myk beskyttelse

Myk, støttende beskyttelse kan kjøpes i sportsbutikker og andre velassorterte butikker. De er ofte produsert i et mykt, elastisk materiale som gir en kombinasjon av varme, kompresjon og lett støtte for en rekke ulike indikasjoner. Slike beskyttelser gir imidlertid ikke samme støttenivå og smertelindring som Unloader One som er utviklet spesielt med tanke på kneartrose.

Andre hjelpemidler

For å unngå å legge for stor belastning på det vonde kneet, kan du velge å bruke en stokk eller krykke. Det finnes også spesielle innlegg til skoene som er utformet for å støtte foten når man går.

Medisinering og injeksjoner

Medisinering brukes først og fremst for å kontrollere smerten din og vil ikke kunne gjøre artrosen bedre. Det finne en rekke legemidler, både reseptbelagte og reseptfrie, som kan redusere smerten.

Ettersom de ikke har noen positiv effekt på nedbrytningen av brusken, vil behovet for smertelindrende medikamenter bare øke med tiden. Et høyt og langvarig inntak av smertelindrende medisiner kan føre til uønskede bivirkninger.

Injeksjoner av hualuronsyre, som er et kroppens egne stoffer, brukes ofte som kortsiktig behandling for å tilbyr temporær smertelindring. Også kortison brukes for å virke antiinflammatorisk. Disse injeksjonstypene er vanlige behandlinger, men med varierende resultat.

Vektreduksjon og trening

Dersom du kan gå ned i vekt, vil det bidra til å lindre smerten. Regelmessig trening kan bidra til at du oppnår målene dine og i tillegg bedrer styrke og kondisjon.

Det er imidlertid viktig å unngå øvelser og treningsformer som krever stor innsats av kneet, slik som hopp. Unngå også aktiviteter som innebærer vridning og raske stopp. Ikke løft for tungt, og forsøk ikke å bøye knærne unødvendig.

Fysioterapi og ergoterapi

Dersom legen din mener at massasje eller øvelser kan hjelpe deg, kan han eller hun henvise deg til en fysioterapeut som kan hjelpe deg med et spesialtilpasset treningsprogram.

En ergoterapeut kan bidra med utstyr som gjør at du slipper å bøye kneet i hverdagslige situasjoner.

Alternative behandlinger

En del mennesker foretrekker å erstatte eller komplettere sin behandling med spesielle matvarer, kosttilskudd eller naturlegemidler. Selv om disse kan fungere godt for noen, er effekten ikke bevist. Snakk alltid med legen din før du begynner å bruke alternative legemidler.

Varm/kulde

Kanskje oppdager du at plagene dine kan lindres med varme eller kulde. Inflammasjoner og hevelser kan ofte reduseres med is, og varme kan bidra til at musklene slapper av og at blodsirkulasjonen øker.